Zowel kopers als huurders minder vaak tevreden over woning

  • Hypotheek nieuws
  • Makelaardij nieuws
  • 10-04-25

Huishoudens met een koopwoning waren in 2024 vaker tevreden over hun woning dan die met een huurwoning. Dat is minder dan in 2021 (86%). 1 op de 5 klaagt over vocht of schimmel. Verenging Eigen Huis pleit voor gestandaardiseerde energierekeningen.

93% van de bewoners van een koophuis gaf aan tevreden of zeer tevreden te zijn met de woning, tegen 68% van de huurders. Bij huurders maakte het weinig verschil of zij hun woning huurden van een particuliere of sociale verhuurder. Vergeleken met drie jaar geleden waren zowel huishoudens met een koophuis als huishoudens met een huurhuis minder vaak tevreden.

Tekst gaat verder onder grafiek

Bron: CBS

Dit blijkt uit de uitkomsten van het meest recente Woononderzoek Nederland (WoON). Dat is een driejaarlijks vragenlijstonderzoek over onder andere de tevredenheid met de woning, uitgevoerd door het CBS.

Meer gebreken in huur- dan in koopwoningen

Naast een lagere tevredenheid over de woning, gaven huurders vaker dan woningeigenaren aan gebreken te ervaren in hun woning. Zo zeggen zij vaker last te hebben van vocht of schimmel en van tocht, en is hun woning naar eigen zeggen vaker slecht onderhouden. Ook lukte het huurders vaker niet om de woning aangenaam warm of bij warm weer aangenaam koel te krijgen. Dat laatste komt voor bij 46% van alle huurders.

Toename vocht- en schimmeloverlast

20% van de huishoudens gaf aan last te hebben van vocht en schimmel in de woning. In 2021 was dat nog 15%. Zowel huishoudens met een koopwoning (14%) als met een huurwoning (30%) hadden hier in 2024 vaker mee te maken.

Tekst gaat verder onder grafiek

Bron: CBS

Schimmeloverlast komt het vaakst voor in de badkamer. Bij 59% van de huishoudens met schimmeloverlast in de woning komt dit voor in de badkamer. Andere ruimtes die vaak genoemd worden, zijn de slaapkamer (35%) en de woonkamer (23%).

Eigen Huis pleit voor uniforme en begrijpelijke energierekening

Vereniging Eigen Huis (VEH) roept energieleveranciers op om één uniforme, begrijpelijke energierekening te maken. Energieleveranciers hanteren nu vaak uiteenlopende en vaak onbegrijpelijke energierekeningen, schrijft de vereniging. Consumenten hebben hierdoor moeite om hun kosten te controleren en leveranciers te vergelijken.

Cindy Kremer, algemeen directeur Vereniging Eigen Huis. Foto: VEH

“Wij pleiten voor een gestandaardiseerde energierekening die begrijpelijk, controleerbaar en vergelijkbaar is”, zegt Cindy Kremer, directeur van VEH, in een persbericht. “Energieleveranciers moeten verplicht worden om dezelfde termen en indeling te hanteren, zodat consumenten inzicht krijgen in hun energiekosten.” Het Uniforme Pensioenoverzicht zou wat VEH betreft als voorbeeld kunnen dienen.

Uit gesprekken met tientallen leden blijkt dat veel consumenten hun energierekening niet begrijpen. Dit probleem wordt steeds urgenter door de invoering van nieuwe kostenposten, zoals terugleverkosten voor zonnepanelen en in de toekomst mogelijk variabele netbeheertarieven.

“Ook bij het vergelijken van aanbiedingen van energieleveranciers is het belangrijk dat tarieven en kosten op een eenduidige manier worden vermeld. Dan kunnen consumenten de contracten vooraf goed vergelijken en de beste keuze maken”, aldus Kremer.

Gratis carrièregesprek

Grijp nu je kans en plan vandaag nog jouw gratis carrière-gesprek om je professionele toekomst vorm te geven!

Delen via