5 redenen waarom hypotheekadviseurs over 10 jaar nog steeds nodig zijn
- Hypotheek topics
- 29-07-24
Spaarhypotheek? Krediethypotheek? Beleggingshypotheek met exotische componenten? Nog niet zo lang geleden had je meer hypotheekvormen dan smaken ijs. Sinds een aantal jaar kan je kiezen uit (maar) 2 vormen, die betrekkelijk makkelijk te begrijpen zijn voor iedereen met enige kennis van financiën. Heeft de adviseur nog wel toegevoegde waarde in een tijd waar je online alles automatisch zelf kan doen?
Jazeker, mits….
We kijken hier door de bril van de klant. Wat willen we zien in 2034
1: Onafhankelijke consultants
Ja, dat is een inkoppertje…toch? En niet zo vanzelfsprekend als het klinkt. Onafhankelijk is een holle belofte geweest in het verleden, niet veel meer betekenend dan dat je meerdere verstrekkers kon aanbieden. In de praktijk werd gestuurd naar de beste provisie. Om een vergelijking te trekken met de politiek – onafhankelijkheid is zonder last en ruggespraak. Ook financieel. Vandaag de dag is de nieuwe wetgeving omtrent financieel advies daar een gunstige katalysator in. Als adviseur kan je écht onafhankelijk zijn. Je bent meer consultant en partner, in plaats van snelle verkoper. Geniet van deze upgrade, en laat het je klant merken. De autoverkoper kijkt jaloers naar je.
2: Voeg iets toe
Ja, maar wat dan? Dat kan van alles zijn. Betere voorwaarden bedingen bij de bank dan execution only bijvoorbeeld. Bekijk alles door de bril van de klant met de simpele filosofie “wat zou je zelf willen dat een adviseur voor je doet, dat je zelf niet kan?” Eenvoudiger gezegd: Je kost +- 2750 euro. Hoe ga je de klant uit de kosten krijgen? Dat kan in harde euro’s, of wat abstracter zoals tijdsbesparing.
3: Kies de moeilijke gevallen!
Moeilijke gevallen? Yup, de ZZP-er, de directeur van een franchiseketen, de 2e echtscheiding, de Chinese expat. Daar kan geen standaard online formulier tegenop. Reken er op dat zelfs met een economisch HBO diploma iemand het onmogelijk gaat vinden hoe je de bijleenregeling, erfenis en waardeverdeling van gedwongen verkoop zelf even uitrekent. Oh, hij of zij probeert het wel – en komt daarna tóch naar jou toe.
Je gaat het echter niet winnen van een accountant in loondienst die het zelf wil (en kan!) regelen. Moet je ook niet willen. Extragratis bonus: variatie in werk.
4: Omarm nieuwe technologieën
In plaats van de fintechs als bedreiging te zien, kan je ook de kansen benutten die ze bieden. 20 jaar geleden gingen we nog naar een bankkantoor voor onze geldzaken. Wanneer heb jij voor het laatst een bankmedewerker gezien? Nieuwe fintechoplossingen ‘are here to stay.’ Niet voor niets wordt PSD-2 door fintechs met interesse gevolgd. Het is geen kwestie van ‘of’, maar ‘wanneer.’
5: Accepteer dat automatisering gevolgen zal hebben
De rode draad in deze blog is dat het vakgebied aan constante verandering onderhevig is. Of dat nu de vereenvoudiging van hypotheekvormen is, of nieuwe businessmodellen zoals execution only. Bekijk de laatste 15 jaar wat er is gebeurd op het vlak van automatisering. Waarom zouden de komende 10 jaar niet een vergelijkbare impact hebben? Internettoegang op kantoor was aan hevige restricties gebonden in 2001. Als het er al was voor een medewerker.
Te vaag? Te speculatief? Of logisch beredeneren en extrapoleren van recente geschiedenis? De melkboer en de reisagent kunnen er over meepraten.
Wat vind jij? Krijgt de adviseur een nieuwe rol? Verandert er weinig? Of wordt het een geheel andere invulling zoals een 1-stop-shop voor financieel advies? Filosofeer mee in de reacties!
Gratis carrièregesprek
Grijp nu je kans en plan vandaag nog jouw gratis carrière-gesprek om je professionele toekomst vorm te geven!